Nasz tydzień z kolektywem Pro Era powoli dobiega końca. Jesteśmy wam winni obiecany w poniedziałek odcinek cyklu Przegapifszy. Trochę to smutne, ale rzeczywiście ludzie zwrócili uwagę na mixtape Capitala Steeza dopiero po jego śmierci. Wcześniej 19-latek stał trochę w cieniu swojego młodszego koleżki - Joeya Bada$$a, chociaż w kategoriach rapowych umiejętności raczej nie powiedziałbym, że niepełnoletni małolat z BK jest lepszy.
Największym zainteresowaniem jeżeli chodzi o materiały cieszyła się zwrotka w "Survival Tactics", kiedy obok rapował Bada$$. Steez z pewnością był najlepszym tekściarzem całego kolektywu, potrafił pisać najbardziej zapadające w pamięć linijki, a do tego nie zapominał o formie i lubił bawić się brzmieniem słów w sposób bardzo umiejętny, powiedziałbym, że nawet trochę nieoczekiwany u tak niedoświadczonego żółtodzioba. Mimo to na największym chyba portalu zajmującym się dystrybucją mixtape'ów - datpiff.com, "AmeriKKKan Koruption" (a dokładniej "AmeriKKKan Koruption: Reloaded") ma zaledwie 6 tysięcy pobrań.
Steez rapuje tutaj na wielu kradzionych bitach, ale ma również ekskluzywne bity. Wjeżdża zarówno na bicie DJ'a Premiera, jak i na produkcjach z "Madvillainy", bitach ze "Special Herbs" MF Dooma, a także na podkładzie Anta z Atmosphere. Skłamałbym mówiąc, że każdy wybór jest trafny i że na każdym z bitów sprawdził się znakomicie. To nieprawda. "AmeriKKKan Koruption" to materiał nierówny, chwilami wręcz irytujący. Okropna dogrywka w drugim numerze, której autorem jest Bada$$, jest mocno nietrafiona. Śpiewane "coś" na początku " Dead On Arrival" jest okropne. Mimo to uważam, że nie warto przegapić tej płyty. Jej mocne strony są naprawdę mocne i pokazuję, że od tego koleżki można było oczekiwać jeszcze niejednego kozackiego numeru.
Capital Steez otwierający drugą zwrotkę świetnego, wyluzowanego "Doggybag" wersem "Made fool of Einstein and wise guys/ since hight school my IQ been sky high" to taki Steez jakim się zajarałem. Z jednej strony nawija "I learned half of this words in the 5th grade detention", z drugiej we "Free The Robots" pokazuje, że jego idole nauczyli go obserwowania tego co dzieje się na Świecie i tego by nie przestać się rozwijać i zdobywać wiedzę. Zresztą cały numer "Free The Robots" oparty o bardzo znany sampel jest niesamowity. Kozackich tracków tutaj nie brakuje. Otwierającego całość "Capital Steez" na produkcji Madliba z "Madvillainy" to numer nawinięty w taki sposób, że ciężko się oderwać od błyskotliwej nawijki. "Infinity And Beyond" na "93' Til Infinity"? Takich numerów nie da się zapomnieć, tym bardziej, że 1993 to rok w którym Steez przyszedł na Świat.
Za zupełnie wyjątkowy uważam też zobrazowany klipem numer "Vibe Ratings" na bicie mojego ulubieńca Anta - "get stone, get home and write about your righteousness" - małe a cieszy i ukazuje dystans i szczery luz tego małolata. Steez oprócz ogólnej stylistyki z lat, kiedy uczył się pierwszych słów i stawiał pierwsze kroki, wziął jeszcze to, że punchline traktuje w starym stylu. Nie jest łowcą punch'y dla samej ich obecności. To ma być bardziej zaskoczenie, jedna linijka, która pointuje albo rozśmiesza w trakcie głębszej i dłuższej opowieści, ale za to jest tak celna, że zapamiętasz ją z pewnością. Pokazał też, że potrafi być przebojowy. "Talking Shit" na starym bicie Preemo z gościnnym udziałem Joeya Bada$$a świetnie ukazuje jaką niesamowitę chemię miała między sobą ta dwójka. Nie przegapcie tego, bo ten materiał do spóły z numerami ze Steezem z "1999" oraz "Aprocallypse" stanowią pamiątki po tym bardzo utalentowanym i perspektywicznym raperze. Spoczywaj w pokoju Steez.
Pod spodem znajdziecie cały materiał z "AmeriKKKan Koruption: Reloaded" na którym znalazło się kilka dodatkowych kawałków, a kilka zniknęło i nie wiem czy w sumie nie wyszło to na dobre.
Komentarze