Popkiller
2022

GŁOSOWANIE

News Świat

popkiller.kingapp.plSłuchacz idealny?
Data publikacji 2014-04-02
Świadomy Słuchacz
Świadomy Słuchacz
Ulica
Słuchacz idealny?

Świadomy słuchacz - odbiorca idealny.

Nie łudźmy się, ideałów nie ma. Dlatego świadomy słuchacz to niekoniecznie osoba stuprocentowo spełniająca poniższe wymagania". Nie będziemy klasyfikować nikogo ze względu na znajomość historii, koncertową frekwencję, czy ilość przesłuchanych płyt- nie w tym rzecz. Na ową świadomość wpływa tak wiele czynników, że byłoby to nawet ciężkie do zrealizowania. Przedstawimy Wam zbiór wytycznych i wskazówek, które, mamy nadzieję, pomogą niektórym stać się lepszymi słuchaczami i wartościowymi członkami kultury hip hopu. Dobry odbiorca to, według nas, osoba myśląca, która wykazuje chęć rozwoju i zdobywania wiedzy potrzebnej do pełnego zrozumienia ulubionej muzyki. To ktoś, kto posiadając podstawy pozwalające na odpowiedni odbiór, ma świadomość własnych braków, wykazuje aktywną chęć do ich uzupełniania, samodoskonalenia się lub dysponuje już zadowalającą wiedzą. Dodatkowo zdaje sobie sprawę z tego, że rap jest ściśle związany z innymi gatunkami muzycznymi, a przede wszystkim z całą hiphopową kulturą.
 

Wobec tego, pierwszą rzeczą, jaka charakteryzuje dobrego słuchacza, jest wiedza z zakresu muzyki (którą notabene powinniśmy wynieść ze szkoły, jak jest w rzeczywistości - wszyscy doskonale wiemy). Co więcej, powinien nie tylko znać podstawy teorii muzycznej i nurty w obrębie rapu, lecz także być otwartym na inne gatunki i nowe brzmienia, szczególnie te określane mianem okołohiphopowych. Muzyka hiphopowa jest tak pojemna i różnorodna, że trudno o dobry, świadomy odbiór, bez szerszej znajomości tej dziedziny. Zauważmy, rap jest częścią muzyki, tak samo jak jest elementem kultury. 

 
Kolejną kwestią jest więc pamięć, iż rap to nieodłączny element całego ruchu. Nie można rozpatrywać go jako osobnej kategorii. Świadomy słuchacz powinien brać udział w jego życiu, bez czego często po prostu nie da się zrozumieć pewnych odwołań i zagadnień istotnych dla pełnego odbioru. Musi mieć pojęcie o filarach tworzących hip hop. Ponadto, powinien znać historię i proces ewolucji nie tylko gatunku muzycznego, ale całej kultury, pamiętać o tym, co jest w niej najistotniejsze. Znać wartości, jakimi od początku się kieruje i okoliczności, w jakich powstała. A to wszystko nie zamykając się na przyszłość i innowacje.
 
Świadomy słuchacz chce poszerzać swoje horyzonty, rozwijać się, jednocześnie nie ulegając bezmyślnie modom i trendom. Nie musi być poliglotą, jednakże powinien znać rap różnych narodowości, w różnych językach. Orientować się w scenie amerykańskiej, która, chcąc nie chcąc, jest nie tylko kolebką gatunku, ale też najprężniej działającą częścią światowej sceny, z największą liczbą artystów. Ogromna większość raperów wzoruje się na rapie zza oceanu, stamtąd też zazwyczaj przychodzą do nas nowinki. Oczy całego hip hopowego świata zawsze były i będą zwrócone na Amerykę. 

Miłośnik hip hopu zna podstawowe pojęcia dotyczące hip hopu i potrafi się nimi posługiwać. Wie, jakie elementy go konstruują (m.in. merytoryka, technika, flow, rytmika, emisja głosu), umie je rozpoznać i wyodrębnić. Potrafi docenić wartościowe dzieło muzyczne, nawet jeśli nie trafia w jego gust! Posiada szeroką wiedzę ogólną, co razem z powyższymi elementami pozwala mu wyłapywać odniesienia i rozpoznawać inspiracje autora. Dostrzega drugie dno, przez co w pełni rozumie przekazywaną mu treść.

Świadomość, to poparta wiedzą umiejętność rozróżnienia bogatych treści i form od miałkich, bezwartościowych. Jest nią samodzielne myślenie, wyczulenie na fałsz i czysto marketingowe twory. To jednocześnie wiedza, że promocja i odpowiednie działania marketingowe, są w dzisiejszych czasach nieodłączną częścią dystrybucji muzyki.

Na koniec najistotniejsza kwestia: PO CO WŁAŚCIWIE MAMY BYĆ ŚWIADOMYMI SŁUCHACZAMI? Otóż sprawa jest banalnie prosta, bez rozwoju odbiorców, rap też będzie stał w miejscu. Żaden raper nie będzie starał się doskonalić swojego warsztatu, jeśli odbierze taki sam odzew na kawałek napisany w 3 minuty podczas pościgu za autobusem, wrzucony w syntezator Ivona i zaraz potem, bez miksu i masteringu do sieci i ten, który szlifował przez miesiąc. Naprawdę chcecie kupować płyty, których całokształt będzie jakościowo i wartościowo gorszy niż dedykowane im podkoszulki? Wydane 'na odwal się' albumy z chwytliwą grafiką ściągniętą z Internetu, liryką opierająca się na dwóch rymach powtarzanych w kółko, bitach od "profesjonalnego producenta", któremu rodzice kupili „empecetkę” tydzień temu? Bo przecież WHO CARES, wszystko się sprzeda, ogłupiali słuchacze 'łykną' co się im podstawi pod nos.

BĄDŹMY WYMAGAJĄCY, SZTUKA POTRZEBUJE BODŹCÓW W POSTACI

ŚWIADOMYCH ODBIORCÓW, A HIPHOPOWA KULTURA- ROZUMNYCH LUDZI!

[[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"12644","attributes":{"alt":"","class":"media-image","height":"238","width":"318"}}]]
Pozdrawiamy,

Może Cię zainteresować

Paluch robi koszulki z pomyłką językową Pei
Data publikacji 2023-06-21

Paluch robi koszulki z pomyłką językową Pei

Popkillery 2023 - retransmisja
Data publikacji 2023-06-27
Jim Jones vs. Pusha T - nowy beef na amerykańskiej scenie
Data publikacji 2023-06-28

Jim Jones vs. Pusha T - nowy beef na amerykańskiej scenie

Poszwixxx musi zapłacić karę za promowanie alkoholu i narkotyków
Data publikacji 2023-06-28

Poszwixxx musi zapłacić karę za promowanie alkoholu i narkotyków

Waldemar Kasta żegna się z hip-hopem
Data publikacji 2023-06-30

Waldemar Kasta żegna się z hip-hopem

Komentarze

Będziemy używać tego zamiast twojego imienia i nazwiska

Newsletter


Chcesz być na bieżąco? Nasz newsletter wyeliminuje wszystkie szumy i pozwoli skupić się na tym, co w muzyce naprawdę wartościowe. Zero spamu, same konkrety! I tylko wtedy, gdy faktycznie warto!