W przededniu startu drugiej edycji Młodych Wilków należy niejako podsumować pierwszą, przy której totalnie nie wiedzieliśmy czego możemy się spodziewać. Próbując przenieść na nasz grunt świetną inicjatywę Freshmanów nie mieliśmy żadnego doświadczenia w podobnej kwestii i kierowaliśmy się jedynie nosem, wyczuciem i mocnym samozaparciem, by to ogromne przedsięwzięcie domknąć i dopiąć do końca. Przewidywaliśmy, że może wyjść fajnie, trzymaliśmy kciuki, by klip osiągnął 100 tysięcy youtube'owych odsłon i byliśmy ciekawi, jak wystawieni "na front" zawodnicy spiszą się, gdy padnie na nich wzrok większej ilości osób niż ci, śledzący dogłębnie podziemną scenę. Dziś, ponad rok później mogę śmiało powiedzieć, że w najśmielszych oczekiwaniach nie przypuszczaliśmy, że wszystko wyjdzie aż tak mocno i rozejdzie się aż tak szeroko.
Liczbę owych 100 tysięcy osiągnęliśmy w 2-3 dni a dziś sumując kanały "Na Front" ma ponad pół miliona youtube'owych odsłon, do tego znalazło się na głównych stronach YouTube'a, Wykop.pl oraz trafiło na główną rotację Polskiego Radia Czwórka. Do tego akcję wsparła i spropsowała praktycznie cała czołówka rodzimej sceny (co bardzo nas ucieszyło i przekonało, że był to idealny pomysł), a większość wytwórni postanowiła bliżej zapoznać się z naszą 12tką (a po dochodzących z różnej strony głosach wiem, że w tym roku większość znaczących labeli będzie trzymać rękę na pulsie już od samego początku). "Hajlajf", drugi 'solowy' teledysk - a pierwszy, który robiliśmy w stu procentach sami, od scenariusza przez casting po montaż - wydawał nam się ciekawy i mający spory potencjał... ale nigdy nie spodziewałbym się, że dobijać będzie obecnie do 700 tysięcy wyświetleń. Gdy na premierze Solar mówił mi, że to klip na 250-300 tysięcy myślałem, że grubo przesadza.
A najbardziej wymierne czynniki czyli produkcje wypuszczane przez Wilków "poza akcją"? Tutaj sytuacja jest jeszcze bardziej niesamowita, bo kto rok temu mógłby przypuszczać, że ludzie mający kilkuset fanów na facebooku (Bonson) czy 20-30 tysięcy odsłon na klipach (Bisz) półtora roku później będą mieli miliony na klipach (Bonson) czy wylądują w pierwszej piątce notowania OLiS (Bisz)? Podobnie z kwestią legalnych płyt - gdy ruszaliśmy mieli je na koncie Vixen i Shot, w ciągu ostatniego roku do tej listy dołączyli Medium, Bonson, Bisz, Tusz Na Rękach, Rekord i Śliwa (co potwierdziło naszą opinię, że ich poziom i potencjał był sporo większy niż popularność na tamten moment) a Białas, Gedz i Green zapowiedzieli legalne wydawnictwa na niedługi czas. 11 z 12 na legalu? Cofając się do momentu startu - nikt z nas nawet by o tym nie pomyślał.
Oczywiście, żeby nie było - nie próbuję tu stwierdzić, że ich sukces jest tylko naszą zasługą itp itd, bo byłaby to bzdura jako że w tym wszystkim najważniejsza jest muzyka i umiejętności każdego z nich a promocja to dodatek, ale miło patrzeć jak akcja robiona oddolnie bez żadnego początkowego budżetu może w fajny sposób podkręcić kariery osób, które w pełni na to zasługują. Natomiast dla osób, które twierdzą, że tak naprawdę Młode Wilki nie pomogły nikomu i zyskaliśmy na tym tylko my - polecam zapoznać się z terminem "synergia", które pasuje tu jak ulał. Kończąc ten oto wywód postanowiłem pokrótce rozpisać, czego dokonała od momentu startu MW cała 12tka, zarazem dając wam możliwość zagłosowania w symbolicznej ankiecie pt "Czyja kariera od startu Młodych Wilków poszła najbardziej do przodu". A już jutro - Młode Wilki 2012 czas zacząć.
Medium - legalny debiut w barwach Asfalt Records, płyta "Teoria Równoległych Wszechświatów" uznawana za jedną z najlepszych pozycji ubiegłego roku, tytuł "Odkrycia roku" w plebiscycie Popkillery 2011, zapowiedziana na jesień druga płyta "Graal" a na niej singiel z udziałem samego Gift Of Gaba z Blackalicious.
Białas - dobrze przyjęty album "Z Ostatniej Ławki" wydany wspólnie z Solarem, udział na Prosto Mixtape Kebs, sporo luźnych numerów i zapowiedź tego, że następna płyta na pewno wyjdzie już legalnym sumptem
Gedz - gościnne udziały na płytach Palucha, Kobry z Bezczelem czy Borixona, długo zapowiadany legalny debiut "Serce Bije W Rytm" ma pojawić się w końcu na przełomie 2012 i 2013.
Bonson - świetnie przyjęty album "Historia Po Pewnej Historii" z Matkiem, będący wysoko we wszystkich podsumowaniach roku i wydany ponownie już legalnie nakładem Koka Beats, udziały gościnnie na wielu płytach m.in. Chady, występ z pełnowymiarowym koncertem na festiwalu Hip Hop Kemp, teledysk do numeru "Rok Później" przekroczył milion odsłon.
Vixen - udany drugi legalny materiał "Rozpalić Tłum", promowany mocnymi singlami na czele z tytułowym (który dobija do 650 tysięcy odsłon), trzeci legal zatytułowany "Kontinuum" zapowiedziany jest na 17 listopada
Shot - w lutym 2011 wydał legalnie wspólną płytę z Człowieniem "Do Zobaczenia Później", obecnie pracuje nad solowym albumem, promowanym singlem "Gwiazdy".
Bisz - legalny debiut w szeregach B.O.K. z wydanym nakładem My Music "W Stronę Zmiany" oraz wypuszczony we wrześniu tego roku w Fandango solowy, chwalony zewsząd "Wilk Chodnikowy", który zadebiutował na 4 miejscu notowania OLiS, teledysk do "Pollocka" przekroczył 500 tysięcy odsłon. Oprócz tego Bisza można było usłyszeć na Prosto Mixtape Kebs
Tusz Na Rękach - legalny debiut albumem "Uwolnić Umysł" oraz wydane podziemnie, wyprodukowane przez Nocne Nagrania "Kurz Ma Słodki Smak". Obecnie pracuje nad kolejnym materiałem - "Upór, Odmienność, Cokolwiek", który pojawi się jeszcze na jesieni.
Kaiteu - po bardziej zamulonym nagraniowo okresie obecnie wychodzi na prostą i planuje spory wydawniczy atak - EP, wspólna płyta z Bedim oraz mixtape "Multum Dienguf 2", co zwiastuje dużą porcję ciekawego materiału od rzeszowskiego Wilka.
Śliwa - legalny debiut z wydanym nakładem RPS Enterteyment albumem "Pełen Etat", udział na płytach My Riot, Slums Attack, Palucha. Obecnie pracuje nad mixtape'em Aspiratio Crew oraz drugim legalnym solo.
Rekord - legalny debiut z wydanym nakładem Grill-Funk Records albumem "Wewnętrzny Głos", na którym gościnnie mogliśmy usłyszeć m.in. Trzeci Wymiar.
Green - udział na Prosto Mixtape Kebs, obecnie od dłuższego czasu dopracowuje drugi solowy album, który ma za zadanie stać poziom wyżej niż "Kryptonim Monolog".
Komentarze